"In een globale economie is het normaal dat arbeid de grenzen oversteekt."

Op 6 juli 2019 verscheen een interessant opiniestuk van senior writer Stefaan Michielsen in De Tijd onder de titel 'Arbeidsimport'. 

In zijn artikel staat Michielsen stil bij het fenomeen dat Belgische bedrijven steeds vaker een beroep doen op buitenlandse werknemers. Volgens de cijfers van een studie van de Universiteit Antwerpen is de voorbije tien jaar het aantal tijdelijk in het buitenland gehuurde arbeidskrachten verdubbeld naar zo'n 230.000. Ze staan in voor 5 procent van de werkgelegenheid in de privésector. Soms gebeurt dit omdat ze goedkoper zijn. Maar in veel gevallen is de reden echter te zoeken in het feit dat we in eigen land de mensen niet meer vinden met de juiste talenten en flexibiliteit. Het gaat niet enkel om bouwvakkers of seizoenarbeiders, maar ook om hoogopgeleiden die hier de knelpuntberoepen komen opvullen. Er is niets mis met het binnenhalen van buitenlandse expertise en in een geglobaliseerde economie is het normaal dat arbeid de grenzen oversteekt.Het wringt echter dat Belgische bedrijven uitzendmedewerkers over de grenzen gaan zoeken, terwijl er hier bijna 500.00 werkzoekenden zijn. Volgens Michielsen is dit te wijten aan de gebrekkige werking van onze binnenlandse arbeidsmarkt. De werkzoekenden in ons land vinden de weg naar de vacatures niet, omdat de arbeidsplek te ver is, omdat ze de jobinhoud onaantrekkelijk vinden, de arbeidsvoorwaarden te lastig of omdat ze de vereiste kwalificaties niet hebben.

Geregeld gaan in ons land stemmen op om het inhuren van buitenlandse werknemers moeilijker te maken. Daar zijn onze bedrijven volgens Michielsen niet mee gebaat. Buitenlandse werknemers zijn nodig om onze bedrijven draaiende te houden en stelt ze in staat om hun activiteiten uit te breiden. Een beter manier om toevloed af te remmen is de activering van de grote arbeidsreserves in eigen land en er via opleiding en herscholing voor te zorgen dat ze de kwalificaties kunnen aanbieden die de bedrijven vragen.

Het volledige artikel lees je hier: https://www.tijd.be/opinie/commentaar/Arbeidsimport/10143372

 

wat kunnen wij voor u betekenen?
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
employer branding
Wat is employer branding en hoe helpt het jouw onderneming vooruit?
trends
Cut the cute jobtitles!
ecosystem
Rekruteren stopt niet bij de matching…

Tevreden klanten

Helvetia
Dezeure logo
De Verbeelding klant Axintor
Grondwerken Blomme klant Axintor
MMT klant Axintor
Hof Van Cleve  klant Axintor