Axintor

2023: Een jaar van verandering, uitdagingen en nieuwe inzichten

Terug naar alle stories

2023: Een jaar van verandering, uitdagingen en nieuwe inzichten 

De feestdagen zijn in zicht en 2024 nadert! Om het jaar 2023 goed af te sluiten, blikken onze gedelegeerd bestuurder Liselotte Rombaut en COO Kirke Hillewaere terug. Ontdek de veranderingen, uitdagingen en inzichten die het afgelopen jaar hebben gemarkeerd.

Een jaar van verandering

“2023 was het jaar van de logistiek en de techniek. We zagen niet alleen een toename van technische profielen, maar ook een kwalitatieve instroom van logistieke professionals uit EU-landen. Functies als orderpickers, magazijniers en vrachtwagenchauffeurs bekleedden de top van onze functiegroepen," weet Liselotte.

"Opvallend is ook dat taal geen drempel meer vormt. Niet alleen in industriële omgevingen, maar ook in de horecasector. Tijdens de drukke zomermaanden hebben we onze klanten ondersteund met gemotiveerde arbeidskrachten die vlot en vriendelijk communiceren in het Engels.”

“Bovendien is de instroom uit Portugal in 2023 verdrievoudigd," vult Kirke aan. "Dit is het resultaat van onze eigen marketinginspanningen en Portugese recruiters die kandidaten zorgvuldig selecteren en begeleiden in hun moedertaal. Opmerkelijk is ook dat, ondanks een daling van meer dan 10% van de uitzenduren op de uitzendmarkt, de gepresteerde uren van onze uitzendkrachten stabiel blijven ten opzicht van 2022.”

Grenzen blijven verleggen

“Het voorbije jaar heeft ons waardevolle inzichten opgeleverd. We moeten letterlijk en figuurlijk grenzen blijven verleggen, aldus Kirke. Daarom zullen we, naar voorbeeld van de groeiende instroom uit Portugal, in 2024 de instroom uit andere EU-landen faciliteren door gerichte marketingacties op te zetten en extra in te zetten op recruiters die de landstaal beheersen.

Daarnaast dwingt de huidige arbeidskrapte ons om de platgereden paden te verlaten en te kiezen voor verandering. En dat heeft zo zijn voordelen. Dat we steeds vaker meteen overstappen naar een videocall met de kandidaat biedt ons de mogelijkheid om sneller feedback te ontvangen, wat een concurrentieel voordeel oplevert.”

Hire the will, not the skill

“Onder het motto 'Hire the will, not the skill' hebben we onze interne rekruteringsstrategie bijgestuurd," licht Liselotte toe. "De druk op recruiters is hoog en de functie van uitzendconsulent (recruiter) heeft al jarenlang te kampen met een verkeerd imago. De job wordt vaak onderschat, wat het voor ons uitdagend maakt om geschikte medewerkers te vinden.

Gelukkig zetten we als organisatie sterk in op een effectieve employer branding campagne en kunnen we dankzij ons team rekenen op instroom uit het buitenland om bepaalde interne rollen te vervullen."

Vooruitzichten voor 2024

“We zijn enthousiast over 2024. Ons doel voor het komende jaar is om klantcontact naar een hoger niveau te tillen. Daarom zullen we vaker face-to-face contacten leggen en in dialoog gaan met onze klanten. 

Jaar na jaar kunnen we rekenen op het vertrouwen van straffe ondernemers en HR-managers, die samen met ons grenzen durven verleggen. Daar ben ik heel dankbaar voor”, besluit Kirke.